2022年12月3日 星期六

Noah Cyrus - Noah (Stand Still) 歌詞翻譯

Noah Cyrus - Noah (Stand Still) 歌詞翻譯

還有與爸爸Billy合唱的版本

[廢話]
我怎麼覺得爸爸叫孩子stand still是要讓小Noah走丟時要留在原地啊😅
但的確,這寓意也可以用在長大後的人生上,當自己的心走失在這喧囂的世界時,先停下慌張的腳步,重新認好位置再出發。

When I turned twenty, I was overcome
當我剛20歲時 我克服了

With the thought that I might not turn twenty-one
我可能活不到21歲的想法

Death upon my doorstep, if I took just one more step
死神站在家門 就差那麼一步

There'd be nothing left of me except these songs
除了這些旋律的碎片傳於世間 我不留下什麼


And my father told me, "Noah, when you don't know where you're goin'
而爸爸他說過 "Noah,當你迷走徬徨

Just stand still, soon enough you will
好好站著 很快霧便會散開

And when all the hope and joy you feel turns into paranoia
當所有希望與歡騰淪為妄想

'Cause it will, remember just stand still"
因為這是注定的結果 所以記得直直站著"


Just stand still
即使慌張 不知所措

Just stand still, oh
也得好好待在原地不動


Six months sober, but nothing much has changed
六個月的不菸不酒 但改變的不多

Life's not over but I'm feeling twice the pain
生命的齒輪還在轉動 但我感受到了加倍的痛

And I'm not bеtter, but I'm not quite the samе
我沒有變成更好的人 卻也別於從前

But it keeps coming, so I keep countin' the days
恐懼 痛楚翻湧而上 我繼續計數著日子

[與爸爸合唱的版本]
As you get older, it gets harder to change
當你年紀漸長 學習改變似乎越來越難

You might find yourself alonе with just your shame
你或許會感到孤單 只剩自己和你的恥辱

But it's not over
但別輕易低頭

It's all gonna be ok
都會好的

And whеn times are tough remember what I said
當時局混亂艱難 記得我說過的


And my grandfather told my father, "It don't get easier, just harder
我的爺爺告訴我的外公"事情不會變簡單 只會越來越複雜

Yes, it will, remember just stand still
熵增 這是萬物的走向 記得要好好站著

And when all the hope and joy you feel turns into paranoia
而當所有希望與喜悅化為妄想

'Cause it will, remember just stand still"
因為這是注定的結果 所以記得直直站著"


Just stand still
即使痛苦 空虛

Just stand still, yeah
也要好好站著


Just stand still and watch the sunset bleed
好好站著 向著流著血的落日

With only dirt under your feet to feel, just stand still
感受你腳下的泥 好好站著

Sixty-seven thousand miles an hour around the sun
六萬七里的時速繞著太陽公轉

And that is how it feels, just stand still
就是這種感覺吧 所以好好站著

In a universe that's infinite
在無垠無際的宇宙

Yet everything gets lost in it
萬物何嘗不是迷途其中的旅人

You will just stand still
而你將在原地不動

You'll be right, you'll be wrong, you'll be fine
你做的選擇中有對有錯 無論如何 你會沒事的

'Cause life goes on and on, until, until
因為生命不會停下 直到 直到...


Just stand still (Just stand still, just stand, just stand still, just stand still, still)
好好站著 即使滄海桑田

Just stand still (Just stand still, just stand, just stand still, just stand still)
直直站著 即使失落無助

Just stand still (Still)
好好站著

Just stand still
直直站著

Oh, just stand still
好好站著

Oh, oh, just stand still
直直站著


沒有留言:

張貼留言

若覺得我的翻譯有什麼問題(我常常出錯所以不要害怕,可以大家一起討論),或是有什麼雜七雜八的話想跟我說的都歡迎留言喔~還有,如果要聊天的話可以加Twitter,我也會追蹤的。